Publicat al diari Ara el 20 de maig del 2012
Leo Messi visita les víctimes del terratrèmol d'Haiti, el 2010
Leo Messi visita les víctimes del terratrèmol d'Haiti, el 2010
Pau Gasol, Leo Messi, Fernando
Alonso, Javier Bardem, Manu Chao, Isabel Coixet, Willy Toledo o Jesús Vázquez.
Pel bàndol internacional, Angelina Jolie, Brad Pitt, George Clooney, Mia
Farrow, Jessica Lange, Youssou N’Dour, Shakira, Vanessa Redgrave, Ricky Martin,
Oprah Winfrey, Lady Gaga, Alicia Keys, Oliver Stone o Sean Penn. Encara que ho sembli, aquesta no és una
llista dels famosos apareguts l’última setmana en les revistes del cor. Són
només algunes de les estrelles de l’esport i de les arts que els últims anys s’han
bolcat, uns amb més intensitat que altres, a les causes solidàries.
Per què ho fan? Quan Angelina Jolie
visita l’Equador com a enviada especial de l’Alt Comissionat de l’ONU per als
refugiats o quan Pau Gasol,
ambaixador d’Unicef Espanya, fa una crida per Haití, fins a quin punt la el seu
missatge o la seva presència sobre el terreny beneficien les causes que defensen?
Ès ètic que organitzacions sense ànim de lucre que en el passat s’havien
caracteritzat per una feina silenciosa s’aprofitin ara de la repercussió
mediàtica dels famosos per difondre les injustícies del món? I els propis
famosos, fins a quin punt busquen la manera de vincular-se a temes sensibles
que generen un ampli consens social, com la fam al Tercer Món, per netejar la
imatge de frivolitat que l’opinió pública pugui tenir d’ells?
El pilot de motos Jorge Lorenzo
ha estat un dels últims a incorporar-se al que els anglosaxons anomenen celebrity activism. El campió del món en
la categoria de MotoGP l’any 2010
ha posat en marxa la iniciativa Rock&Race, que
pretén garantir l’alimentació justa en catorze escoles del Perú, segons ell
mateix proclama, vestit d’home-anunci, en un video que es pot veure a Youtube.
A Sílvia Munt la posa “molt
nerviosa” veure fotos en què hi apareix “algun famós que tracta de
tranquil·litzar la seva consciència quan potser el que hauria de fer és
preocupar-se per qui té al costat. Reconec que és un problema meu: sé que
serveix que els famosos s’impliquin, però quan és propaganda de l’ego, per això
no hi passo. Hi ha alguna cosa en aquestes actituds que no va amb el meu
caràcter. La compassió no serveix per fer justícia social. Vivim en una
societat en què si no fas les coses públicament no existeixes. I com que tot el
que fem ha de tenir una repercussio mediatica, aquesta espiral porta de vegades
a actituds patètiques”.
Munt va estar involucrada en el conflicte saharaui
arran de la seva interpretació, l’any 1995, d’una estudiant de Medicina que deixa
la vida acomodada per defensar la independència del seu país a la pel·lícula Los baúles del retorno. Després de
conviure dos mesos amb els saharauis en un camp de refugiats algerià, l’actriu
va fundar una associació per ajudar a conscienciar els europeus de la situació
que viu aquell poble, el 1999 va rodar el curt Lalia (Goya al millor documental) i el 2003 va ajudar a organitzar
la primera edició del Festival Internacional de Cinema del Sàhara, en el qual
van participar artistes com Laia Marull,
Julio Medem, Fernando León de Aranoa, Imanol Uribe, Willy Toledo, el
cantant Manu Chao o l’escriptor Manuel Rivas.
Convertida en la Colometa del poble
saharaui contra la seva voluntat, Munt reconeix que té una gran contradicció. Es
declara conscient de la utilitat que persones amb una gran repercussió
mediàtica se signifiquin per defensar una causa, perquè “la gent necessita que
li recordin certes coses”, però li desagrada “la repercussio fashion que
genera, això de mireu que bo que sóc”.
I tu com ho has fet? “Jo he fet el que he pogut”, reconeix sense embuts,
encara que el seu esforç, es lamenta, no s’hagi vist acompanyat per un major
reconeixement dels drets dels saharauis.
Rafael Vila-Sanjuán, secretari general de l’oenagé Metges
sense Fronteres (MSF) durant deu anys i actual director de l’Institut de Salut
Global, creu que hi ha accions amb participació de famosos que tenen un sentit,
mentre que altres, “com la visita d’un famós que només deixa una portada
superficial i en la qual el protagonista és ell i no reflecteix una
problemàtica concreta”, no el tenen.
“La pregunta que ens hem de fer es la presència d’aquesta estrella
beneficia a la gent del país? Algunes persones amb una gran projecció publica
es comprometen amb una causa però envien un missatge que no compleix amb
l’objectiu de l’organitzacio. Altres, en canvi, tenen una efectivitat molt
clara, com la campanya contra les mines unipersonals que van iniciar Lady Di i
altres personalitats públiques. Són campanyes portades per professionals que
impliquen a molta gent i que tenen una projeció social que s’acaba traduint en
fets”.
Vila-Sanjuán explica que MSF té molta cura a l’hora de
col·laborar amb famosos. L’organització no governamental va rebutjar una oferta
de Javier Bardem per fer una
pel·lícula centrada en la feina dels metges que treballen al Tercer Món o en
zones en conflicte. Tot i la negativa, el diàleg iniciat va donar altres
fruits. L’actor va produir el curt Los invisibles,
en el qual Wim Wenders, Isabel Coixet,
León de Aranoa, Mariano Barroso i Javier
Corcuera narraven cinc històries de malalties i guerra i va ser
protagonista, juntament amb Luis Tosar, de la campanya Pastillas contra el dolor ajeno, que també va comptar amb la
presència d’Eduard Punset, els Estopa,
Juan José Millás, Iniesta, Manel Fuentes, Núria Espert o Ferran Adrià.
“Estaria bé que cada famós dediqués una part de la seva projecció a
afavorir una causa”, reflexiona Vila-Sanjuán,
però sense caure en la sobreutilització, perquè al final la seva presència perd
tot el sentit. “Els famosos són gotes en un mar de necessitats i s’han
d’utilitzar en moments concrets. Crec més en l’activisme que en les campanyes
puntuals”.
Adela Farré, cap de premsa i responsable d’indentitat i
imatge d’Intermón Oxfam entre 1995 i 2009, recorda que la gran explotació
mediàtica de la solidaritat arrenca el 1997 quan la princesa de Gal·les visita
Angola. “Lady Di plora davant les
càmeres per l'impacte de les mines i de la guerra sobre els nens angolenys i
les imatges donen la volta al món, obrint informatius i ocupant portades. Pocs
mesos després, la campanya Ban Landmines
guanya el Nobel de la Pau ,
i, a partir d’aquell moment, qualsevol defensor d'una causa solidària vol una estrella
mediàtica a la seva campanya”.
Després de Lady Di, ja res tornarà a ser igual, rememora
Farré. L’objectiu primer ja no és
captar fons, sinó defensar causes: els diners vindran després. Les notícies
s’espectacularitzen i els discursos es polititzen. El 2005, Bono s’entrevista amb Kofi Annan i George Bush per buscar suport polític per a la campanya Make Powerty History, alhora que grans
estrelles de Hollywood com Angelina
Jolie estan permanentment exposades als objectius quan visita camps de
refugiats de tot el món. “L’activisme forma part de la bona imatge dels
artistes”, conclou.
Les oenagés
s’adapten i, a la recerca de la màxima eficàcia, part de les seves estructures
es professionalitzen Els seus
responsables comencen a utilitzar eines de màrqueting pròpies d’una agència de
publicitat i es creen equips encarregats d’informar a les celebrities de les novetats en la causa en la qual s’han compromès
i de “vigilar que la relació no acabi perjudicant l’oenagé”, afegeix Farré.
Per a l’oenagé,
els beneficis són indubtables. “Visibilitat, capacitat d’atracció del gran
públic i, sobretot –enumera-, de nous públics que segurament mai haguessin
arribat a conèixer el seu treball. Un activista anònim difícil seria rebut pel
president dels Estats Units, com sí ha passat quan artistes famosos s’han fet
portaveus d’una causa”.
Per aconseguir un
impacte equiparable al que aconsegueix una gran estrella quan visita el Sudan o
Etiòpia utilitzant només mitjans convencionals, una oenagé hauria d’invertir
milions d’euros, assegura Farré. “Tot
i així, no aconseguiria la connexió emocional que pot tenir la imatge de
l'Angelina Jolie abraçant una nena etíop. El que impacta l’opinió pública no és
només què es diu, sinó qui ho diu. Pots pagar per la
visibilitat, però gestionar la capacitat d'influència és una altra cosa, que no
pots fer sense prescriptors”.
Santiago de Mollinedo està acostumat a traduir en diners l’impacte
que suposa la presència d’un astre mundial del futbol com Leo Messi a Haití
després del terratrèmol. Per a alguna cosa és director general de Personality
Media, una empresa especialitzada a assessorar a les agències de publicitat de
quins famosos han de contractar perquè les campanyes arribin al gran públic.
“El preu (de la imatge de Messi a Haiti) és impagable. Ja no es tracta d’una
simple foto, sinó que el personatge s’involucra i pren part en l’acció. Si
aconsegueixes que aparegui en tres revistes de gran tirada, els principals
diaris, tres o quatre informatius en franges de prime time, només a Espanya podem dir que aquest reportatge haurà
fet com a mínim deu o quinze milions de contactes… Per aconseguir-ho amb diners
hauríem de desemborsar almenys un milió i mig o dos milions d’euros”.
També els famosos treuen un gran benefici quan es deixen fotografiar al costat
dels que pateixen. Apareixen a ulls de l’opinió pública com a éssers humans
sensibles als mals que afligeixen a una part del món. En el seu cas, el guany
s’acumula en el compte corrent de la seva imatge pública. Segons De Mollinedo, un dels problemes que
tenen avui les oenagés més rellevants és que “contínuament se’ls ofereixen personalities de forma gratuïta per
col·laborar amb ells”.
El responsable de Personality Media diu que hi ha molts famosos que
s’ofereixen de forma altruïsta per col·laborar, que tenen una activitat
continuada i que fins i tot hi destinen una part dels seus diners, però que
“per desgràcia” també n’hi ha molts que ho fan pensant només en la repercussió
que això tindrà en la seva carrera professional. El cas més sorprenent i desconegut,
conclou De Mollinedo, és el dels artistes que s’impliquen sense buscar una
repercussió mediàtica. Potser són pocs, però també existeixen.
El rànquing de les estrelles
solidàries
Les estrelles més solidàries són Annie
Lennox, Brad Pitt, Elton John, George Clooney, Bono, Angelina Jolie, Bill
Clinton i la presentadora de televisió Ellen
DeGeneres, segons una classificació amb més de 2.800 noms que publica el
web nord-americà Looktothestars.org. En el mateix web es poden consultar quines
són les oenagés més beneficiades pels famosos (Unicef, Save the Children, Creu
Roja i Oxfam) i les causes que més desperten la seva solidaritat. Les dues amb
més suport són, amb diferència, els nens i la salut, seguides ja a molta
distància per l’educació, els joves en risc d’exclusió social, la pobresa, el
càncer, el medi ambient i la sida
Del Dia de la Bandereta al concert
d’Aministia del 1988
El recurs d’utilitzar rostres populars per promocionar causes solidàries neix
molt abans que Angelina Jolie comencés
a viatjar a l’Àfrica. La
Creu Roja Espanyola, que organitza el Dia de la Bandereta des de fa més
d’un segle, situa cada any a personatges populars darrera de les taules de
captació de diners. Com l’entitat benèfica té comprovat des de fa temps, la
presència d’actors, esportistes o membres de la família reial sostenint una
guardiola per recaptar fons, amb la imprescindible presència de les càmeres, garanteix
que aquell dia els ciutadans es mostraran esplèndids quan obrin el moneder.
Una de les entitats del tercer sector pioneres a començar a explotar la
veta que suposava associar la seva imatge amb homes i dones apreciats per
l’opinió pública va ser Amnistia Internacional. La gira mundial Human Rights, Now!, que va promoure el
1988, va tenir una repercussió mediàtica immensa. Organitzada per Bob Geldof,
la tournée va incloure Barcelona en
el seu periple mundial. El 10 de setembre d’aquell any, Bruce Springsteen, Sting, Peter Gabriel, Youssou N’Dour, Tracey Chapman
i El Último de la Fila van protagonitzar
una nit memorable al Camp Nou, davant de 90.000 persones, en el que suposaria
un dels primers macroconcerts de grans grups de l’escena mundial a la capital
catalana.
Uns dies més tard, Amnistia Internacional estava totalment desbordada. Als
360 milions de pessetes (2,1 milions d’euros) recaptats amb la venda
d’entrades, hi va haver d’afegir l’espectacular increment de socis que
l’entitat va registrar després que The Boss cridés des de l’escenari:
“Afilieu-vos a Aministia Internacional!”. Dels 4.300 socis que tenia abans del
concert, va passar als 15.000 uns dies més tard.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada