dilluns, 24 de juny del 2013

Sydney, la ciutat més feliç del món

Publicat al diari Ara el 23 de juny del 2013
Platja de Bondi (foto: Cristina D.C.)
Fundada famés de dos segles per enviar-hi els presos britànics, Sydney és avui una de les ciutats més multiculturals del planeta i una de les que té més qualitat de vida. Ofereix al visitant més activitats que monuments, i espais naturals esplèndids.
Sydney és una ciutat oberta al mar i de cels blaus amb un envejable equilibri entre espai urbà i natura. Els seus habitants gaudeixen d'un clima temperat semblant al de Barcelona i, amb un nivell de renda superior al de la capital catalana, són uns mestres a aprofitar el temps lliure cada dia a partir de les sis de la tarda, quan acaben de treballar i els comerços tanquen les portes. Amb raó els australians són, per tercer any consecutiu, els ciutadans més feliços del món, segons una enquesta de l'OCDE. I segons l'índex de desenvolupament humà que elabora l'ONU, el seu país és el segon millor del món on viure, només per darrere de Noruega.
La ciutat s'estén al voltant de l'esplèndida badia de Jackson. A la riba sud hi ha el pont de ferro, que des del 1832 creua el port i la blanca Opera House, que, amb una coberta amb forma de veles, homenatja els fundadors de l'urbs, arribats a finals del segle XVIII del Vell Continent.
Encara avui, l'emblemàtic edifici de l'òpera és testimoni d'una de les grans aficions dels sydneysiders (els habitants de Sidney), la vela. Cada 26 de desembre, en ple estiu austral, les aigües de la badia s'omplen amb centenars d'embarcacions de totes les mides per seguir en directe un dels esdeveniments més celebrats de l'any, la sortida de la regata Sydney-Hobart.
Els habitants de Sydney són uns apassionats de l'esport. A qualsevol hora del dia, pels seus carrers i parcs immensos es veuen homes i dones de qualsevol edat i condició anant amb bicicleta o corrent, i fins i tot al metro és habitual trobar-se amb grups de nois que es dirigeixen cap a alguna de les cinquanta platges que hi ha repartides pels voltants amb les seves planxes de surf sota el braç.
La ciutat respira qualitat de vida. Els treballadors de les empreses solen fer horari continuat i, quan acaben les seves obligacions laborals, s'entreguen amb passió a les seves aficions incomptables i conquereixen els espais públics, les terrasses i els locals de restauració. Això sí, la ciutat no és precisament barata. Un bitllet senzill de metro o autobús costa l'equivalent a tres euros, un cafè dos i mig, una cervesa prop de quatre i un sopar normalet entre 25 i 30.
Tot i ser majoritàriament de procedència britànica i irlandesa, els australians són curiosos, hedonistes, xerraires i extrovertits. I grans bevedors de cervesa, també. Però gaudeixen de la vida a l'aire lliure i tenen ganes de conèixer a qui acaba d'arribar de la vella Europa, on tenen les seves arrels culturals. Són anglosaxons, sí, però anglosaxons llatins.
Centre de reclusió de convictes
La ciutat va ser fundada el 1788 com a centre de reclusió de convictes provinents del Regne Unit. Obligats a treballar, aquells presoners van construir els primers camins, ponts i edificis públics de l'assentament. Durant el segle XIX, Sydney es va expandir gràcies a la massiva arribada de colons britànics. Es va convertir en la primera ciutat d'Austràlia i en el port de desembarcament de nous contingents de presos, morts de gana i buscavides que, després d'una llarga i perillosa singladura, arribaven amb l'anhel de fer-se rics amb l'or que esperaven trobar a l'interior del continent.
A principis del segle XX, la conurbació ja superava el milió d'habitants. En paral·lel, la població aborigen havia passat d'unes 8.000 persones a uns pocs centenars a causa dels brots de verola importats d'ultramar i de les matances protagonitzades per l'home blanc.
Avui, Sydney és una de les ciutats més multiculturals del planeta. Un terç dels seus habitants són nascuts al Regne Unit, la Xina, Nova Zelanda, el Vietnam, el Líban, l'Índia, Itàlia i les Filipines. La xifra de persones provinents de Malta és tan alta que durant un temps es va dir que hi havia més maltesos a Austràlia que a la petita illa mediterrània.
Tot i que té 3,6 milions d'habitants, el centre urbà és relativament petit, el centre de negocis i poc més. La resta de la ciutat és una successió d'urbanitzacions disperses i de parcs urbans, com el Jardí Botànic, de trenta hectàrees, Hyde Park i el Centennial Park.
Per a viatgers poc urbanites
A més de l'Opera House, Sydney té altres edificis emblemàtics al barri de The Rocks, el més antic, o la torre de comunicacions de 260 metres d'alçada que domina el districte financer, i des de la qual es pot veure una espectacular panoràmica de la badia de Jackson, les llunyanes Blue Mountains i la immensitat de l'oceà Pacífic. També val la pena agafar un dels nombrosos ferris que creuen la badia i visitar el zoo Taronga per conèixer de primera mà la fauna autòctona -cangurs, coales, uombats...-. O descobrir els escenaris dels Jocs Olímpics del 2000.
Però no ens enganyem: Sydney és una destinació per a viatgers poc urbanites. Amb poc més de dos segles d'història, la ciutat ofereix al visitant europeu moltes més activitats per fer que no pas monuments per veure. És una ciutat per anar en bici, aprendre a fer surf a la glamurosa platja de Bondi o immersió, passejar pels penya-segats, veure un partit de rugbi o de futbol australià, gaudir de la nit o d'una bonica posta de sol al seu espectacular port natural. I, per descomptat, és la porta d'entrada de tot un continent.
A Sydney, els amants de la natura tenen l'oportunitat de reconciliar-se amb les grans metròpolis. Dins dels límits metropolitans hi ha quatre parcs nacionals. El més accessible és el Harbour National Park, el parc nacional del port. Més allunyats hi ha el Royal National Park, que inclou algunes de les platges més boniques del país, i el Botany Bay, el punt on James Cook va trepitjar terra australiana per primer cop, el 1770. I vint quilòmetres al nord s'estén el gegantí parc de Ku-ring-gai, tres vegades més gran que la ciutat de Barcelona.
De tota manera, viure envoltat de natura té alguns inconvenients. Als parcs urbans hi viu una espècie d'aranya (l' atrax robustus ) que és potencialment mortal, i a les platges més solitàries hi pot haver taurons.
Cap problema, només cal acostumar-se a la seva amenaça. I, al final de la jornada, podem celebrar que seguim vius menjant un bon plat defish and chips al costat de l'oceà o bé autèntica cuina tailandesa o italiana en algun dels nombrosos restaurants de la ciutat.

diumenge, 9 de juny del 2013

Bomb, taliban i wahab: una entrada innocent

Internet pot ser una eina per difondre idees extremistes o per delinquir. Cada dia llegim notícies de xarxes de pederastes o de grups terroristes que es comuniquen o s'organitzen a través de la xarxa. És per això que no ens hauria d'estranyar la notícia que hem conegut aquesta setmana que els Estats Units accedeix de forma sistemàtica a la informació de gegants d'internet com Facebook, Microsoft, Google o Apple per tal de vigilar els nostres moviments i contactes.
Ahir, després de llegir aquesta informació, vaig fer una prova a través del meu blog (http://gabrielpernauperiodista.blogspot.com/). Vaig crear una entrada falsa en què només hi vaig posar tres paraules: bomb, taliban i wahab. En qüestió de segons, vaig detectar que l'entrada acabava de tenir dues visites procedents d'un servidor dels Estats Units. Casualitat? És possible. Que les paraules que vaig teclejar des del meu ordinador van disparar una alarma en un servidor secret a Silicon Valley? És més que probable. Bomb, taliban i wahab (un corrent islamista extrem) són tres paraules que poden ser considerades gens innocents per als cervells que es dediquen a rastrejar la globosfera a la recerca de potencials enemics dels Estats Units.

Senyors de la CIA: no m'ho tinguin en compte. Sóc un home innocent.

dilluns, 27 de maig del 2013

Cooperants per compte propi

Reportatge publicat al diari Ara el 27 de maig del 2013
Carrers de Bombai (foto: Francesc Melcion)
Mai s'havien proposat convertir-se en cooperants internacionals. Per als quatre testimonis d'aquest reportatge, tot va ser conèixer de primera mà les necessitats extremes de la població africana, de l'Índia o de l'Afganistan i sentir l'obligació de fer alguna cosa. Millorar les seves condicions de vida es va convertir en un objectiu prioritari per a Àngel Pujol, Jaume Sanllorente, Jordi Raich i Mònica Bernabé
Mai s'havien proposat convertir-se en cooperants internacionals. Per als quatre testimonis d'aquest reportatge, tot va ser conèixer de primera mà les necessitats extremes de la població africana, de l'Índia o de l'Afganistan i sentir l'obligació de fer alguna cosa. Els rostres que mostren els telenotícies quan es produeix un desastre havien deixat de ser anònims: aquells nens, dones i homes eren de carn i ossos i tenien noms i cognoms reals. Millorar les seves condicions de vida es va convertir en un objectiu prioritari per a Àngel Pujol, Jaume Sanllorente, Jordi Raich i Mònica Bernabé. La seva tasca quotidiana sobre el terreny els suposa fer renúncies i entomar frustracions, però també la satisfacció de veure cada dia com l'ajuda arriba als beneficiaris.
Àngel Pujol
Va passar d'empresari a cooperant quan estava a punt de fer seixanta anys. Després d'aixecar amb el seu germà una empresa (Prefabricats Pujol) que havia arribat a tenir 1.500 treballadors, va descobrir la tasca impressionant del missioner basc Ángel Olara a la ciutat etíop de Wukro en favor de la població més desfavorida. Quan va tornar a casa es va adonar que ja no podia tancar els ulls a la realitat que acabava de conèixer. Havia vist gent que passava fam, famílies que quedaven cegues per l'ús de combustibles inapropiats, centenars de nens orfes que esperaven una oportunitat...
Quan molts homes de la seva edat esperen amb candeletes la jubilació per dur una vida més tranquil·la, ell va cedir la gestió de la fàbrica als seus fills i va convertir aquell país africà en la seva segona llar. "Quan se't mor un nen als braços, ja no pots quedar-te més a casa", se sincera.
Pujol s'ha pres la tasca de cooperant amb la mateixa dedicació que va abocar a l'empresa. Des del primer viatge, el 2006, ha estat trenta vegades a Etiòpia. Acostuma a estar-s'hi quinze dies, durant els quals fa jornades de fins a dinou hores. Rentar nens, donar-los menjar, coordinar, impartir classes, fer gestions... I la feina continua quan retorna a la seva Mollerussa natal. Allà ha muntat l'ONG Centre d'Iniciatives Solidàries Mollerussa (Isolidaries.org), a través de la qual recull fons per a Wukro. Toca visitar empreses que vulguin fer donacions, organitzar campionats de botifarra o perseguir unes subvencions cada cop més minses a causa de les retallades.
Per a Pujol, una de les tasques més gratificants és haver aconseguit que 2.000 lleidatans viatgessin a Wukro per ajudar la població local. "Tots els que hi han estat tenen ganes de tornar-hi i, quan arriben, molts t'abracen plorant i et donen les gràcies. En el cas dels joves, està bé que vegin que hi ha un altre món: en tornen més humanitzats".
Fer de cooperant ha servit a Pujol per aprendre de les persones cegues que arriben a Wukro caminant a través del desert en companyia d'un pigall: quan s'assabenten que no hi ha solució per al seu mal, donen les gràcies amb un somriure als llavis i se'n tornen sense queixar-se. "M'he fet centenars de fotos amb nens i sempre apareixen somrients. N'hauríem d'aprendre; allò és tan diferent..."
Els moments bons són "donar vida a aquella canalla perquè s'espavilin i tinguin una motivació per viure". I també n'hi ha de dolents, per descomptat. Conèixer un nen malalt, visitar-lo cada dia a l'hospital i, ja a Mollerussa, rebre la trucada d'Ángel Olaran per anunciar-li que s'ha mort. "Vaig plorar i des d'aquell dia porto una foto seva a la cartera".
Jaume Sanllorente
També Jaume Sanllorente (36 anys) lluita contra la pobresa extrema, en el seu cas des de l'Índia. L'atreia més aviat poc, el gegantí país asiàtic, fins que l'estiu del 2003 hi va viatjar. Un cop va ser a Bombai, va conèixer un petit orfenat que estava a punt de tancar per falta de recursos i va quedar atrapat. "Vaig fer el que em va dictar la meva condició humana -explica-, fer tot el possible perquè aquell centre tirés endavant i els quaranta menors que hi havia acollits tinguessin un futur assegurat".
Per Sanllorente, "fer tot el possible" implicava renunciar a les comoditats, les amistats, la família i la feina de periodista a Barcelona, i crear l'organització Sonrisas de Bombay. En prop de deu anys d'activitat, unes 7.000 persones, sobretot nens, s'han beneficiat dels diferents projectes relacionats amb l'educació, la salut i el desenvolupament que l'ONG ha posat en marxa. Sanllorente se sent sobretot satisfet de les beques que han concedit perquè els alumnes puguin fer estudis superiors ("L'educació és una eina imprescindible per garantir la llibertat absoluta d'un individu") i d'haver fomentat la formació professional i la creació de petites cooperatives perquè les dones siguin autosuficients i es converteixin en motor de la família i la comunitat.
Sanllorente insisteix que Sonrisas de Bombay no treballa per a una comunitat. Assegura que perquè la cooperació sigui coherent i promogui la igualtat, ha de treballar amb la comunitat i, a més, el beneficiari ha de tenir poder de decisió. "La tasca d'un cooperant no és ser el transmissor d'un simple assistencialisme que no suposa cap canvi a mitjà o llarg termini -assenyala-. Ha de contribuir perquè el beneficiari sigui un actor independent, lliure, necessari i productiu per a la societat. Ha de vetllar per la llibertat de l'individu i lluitar contra la injustícia".
El més difícil de la seva feina és "ser testimoni de situacions molt injustes sabent que no es tenen els recursos necessaris per arribar a tot; un ha d'aprendre a fer-se més fort".
Al final, i després de conèixer casos de segrestos i d'explotació sexual infantil i de ser amenaçat de mort per màfies locals que amputen les extremitats dels nens abans de posar-los a pidolar, el fundador de Sonrisas de Bombay s'ha acostumat a conviure amb el desastre. "No queda cap més remei. No fer-ho seria poc professional. Costa, és evident, però s'ha de fer l'esforç per estar a l'altura de la responsabilitat i tenir la serenitat que implica aquesta feina".
Jordi Raich
Jordi Raich (49 anys) és un dels catalans amb més experiència en cooperació internacional. Va entrar en aquest món el 1986 de manera casual. Després d'un viatge per l'Àfrica de tres mesos, es va assabentar que Metges Sense Fronteres acabava d'obrir oficina a Barcelona i, sense feina i sense diners, s'hi va presentar per veure de què es tractava. Encetava un camí que des de llavors no ha abandonat.
Raich va començar ajudant en la construcció d'un hospital a Guinea Equatorial, després va intervenir en el procés de pau al Salvador, en una epidèmia de còlera al Perú, en el genocidi de Ruanda i en camps de desplaçats a Kènia, a Tanzània, al Congo o al Pakistan. Ha visitat presons com la de Guantánamo i països en guerra com Somàlia, l'Afganistan, el Tadjikistan, Libèria, Iugoslàvia, Angola, Geòrgia o Sierra Leone. Coneix els conflictes de Palestina i Colòmbia, on ara està instal·lat com a cap del Comitè Internacional de la Creu Roja en aquell país.
Com a resultat de totes les experiències acumulades, Raich va escriure l'any passat un llibre que va titular El caos sostenible (Península). "Vivim en un caos -assegura l'autor-, però la lliçó que intento plasmar en el llibre, i que jo he après al llarg de molts anys de feina en països en guerra, és que el caos no és necessàriament negatiu, ni un estat contra el qual hàgim de lluitar. Cal entendre que el caos és part de la història i natura de la humanitat i que no és necessari eliminar-lo per ser feliç".
En aquest món en caos, sorgeix la figura del cooperant, que, com Raich ha tingut ocasió de comprovar, té perfils molt diversos. "Hi ha de tot. Massa gent encara que fuig de divorcis i d'altres frustracions personals i laborals; molts que busquen guanyar-se el cel; molts ingenus que volen canviar el món abans que el mon els canviï a ells i abandonin decebuts, i una majoria que estan ben preparats, que són conscients de la seva feina i que saben que rebran molt més del que donaran".
Raich lluita contra la beatificació del cooperant. Defensa que la seva tasca és tan honrada o tan vil com qualsevol altra. "No tenen dret a donar lliçons morals a ningú i no són persones més bones, més dolentes ni més honestes que els taxistes o els banquers. La imatge d'intocables dels cooperants i de les ONG fa molt de mal al món de la solidaritat. Per això ens quedem parats quan surt a la llum algun escàndol".
Considera un pas important que la imatge que la societat té del cooperant sigui cada cop "més realista", que se'ls exigeixi més seriositat i professionalisme. "Així ha de ser. Les ONG han de deixar de ser la rentadora de consciències de finals del segles XX i principis del XXI".
Mònica Bernabé
Mònica Bernabé va acabar involucrada en la cooperació sense haver-s'ho plantejat mai. Periodista de professió, va quedar tan impressionada per l'Afganistan dels talibans que li va descriure una activista que va entrevistar a Barcelona que es va veure abocada a conèixer en persona aquella realitat "de ciència-ficció". Després de viatjar-hi l'any 2000 en companyia de l'escriptora Anna Tortajada, van fer una compareixença davant la premsa a Madrid per explicar el que havien vist. El mecanisme de la solidaritat es va activar de manera instantània. Desenes de persones anònimes es van posar en contacte amb elles per oferir diners a les dones afganeses, i d'un dia per l'altre Bernabé i Tortajada van fundar l'Associació per als Drets Humans a l'Afganistan (Asdha).
La decisió de quedar-se a viure a l'Afganistan va demanar més temps. Estava impressionada per la situació de les dones, per les nul·les possibilitats que tenien de treballar o estudiar fora de casa, per la visió d'un país devastat per la guerra. Finalment, l'any 2007 va decidir fer les maletes i instal·lar-se a Kabul. Volia "fer de periodista i explicar el munt d'injustícies que passen allà cada dia, la gran hipocresia i cinisme internacionals que existeixen en aquell país".
Mònica Bernabé, que ara té 40 anys, refusa l'etiqueta de cooperant . És i se sent periodista, i aquesta és l'activitat a la qual dedica més temps. "Mai no m'he considerat cooperant. És com si algú jugués a tennis en el seu temps lliure i digués que és tenista. Seria absurd", assegura.
Tot i això, reconeix que com a periodista pot "arribar a més llocs a l'Afganistan i tenir una perspectiva més àmplia que un cooperant". "I com a persona ficada en el món de la cooperació, puc relacionar-me amb la gent d'una manera que un periodista difícilment fa. Per tant, em puc considerar una privilegiada. També tinc molt clara la frontera entre els dos mons. Com a persona que treballa en cooperació, tinc accés a informació a la qual una periodista no tindria, però que sé que no puc publicar".
L'Asdha ofereix suport psicològic i econòmic a dones víctimes de la guerra i a dones que són a la presó acusades de delictes morals, com adulteri, prostitució o per haver fugit de casa per evitar casar-se amb l'home que la família havia escollit per a elles.
Bernabé toca de peus a terra. No es planteja reptes inabastables i sap que els resultats de qualsevol acció són sempre limitats: "Difícilment aconseguim tots els resultats que ens agradarien ni l'impacte que desitjaríem. De vegades perquè les associacions locals amb les quals treballem no estan prou preparades, i altres cops perquè la corrupció a l'Afganistan és un autèntic càncer i hi ha molta gent que s'ha acostumat a viure de subvencions sense fer res. Podria dir que la cooperació i els nostres projectes són meravellosos, però malauradament no és així", se sincera.
Ara bé, malgrat totes les dificultats, considera fora de discussió que la cooperació sigui necessària: "Tant si ens agrada com si no, vivim en un món global, i el que passa a milers de quilòmetres de distància repercuteix després a casa nostra -reflexiona Bernabé-. Evidentment, no cal anar tan lluny per ajudar els que tenen necessitats, però tampoc no ens podem oblidar dels que passen necessitats a l'altra punta de món, perquè viure en un lloc o en un altre és una simple qüestió de sort".

dilluns, 20 de maig del 2013

L'Havana que mai canvia

Publicat al diari Ara el 19 de maig del 2013
El Malecón de l'Havana / Foto: Elemaki

L'Havana és moltes coses alhora. La capital cubana és un museu a l'aire lliure que permet contemplar l'arquitectura dels quatre últims segles i un llibre d'història sobre el colonialisme, l'esclavitud i la revolució. És un privilegiat mirador des d'on es pot gaudir del mateix mar que van solcar els vaixells que durant segles van comerciar amb les seves riqueses i un port on avui fondegen alguns mercants plens d'òxid. La ciutat emana alegria i decadència, passat i present. Els carrers de la que va ser perla colonial tant són una passarel·la per la qual les dones, més que caminar, desfilen, com una fira de brocanter on pots comprar objectes de tot tipus i mobles centenaris. Els treballs de restauració realitzats a Habana Vieja contrasten amb l'equilibri precari en què estan els edificis dels barris menys cèntrics, castigats pel salnitre, la falta de manteniment i el pas del temps.
Alguns autors han escrit que a l'Havana els rellotges sembla que s'hagin aturat a finals dels anys cinquanta. La imatge no pot ser més encertada. Si compares una foto del Malecón de mitjans del segle XX amb la realitat, t'adones que gairebé res ha canviat. Els edificis, la senyalització dels carrers i fins i tot molts vehicles que hi circulen són els mateixos que fa mig segle, quan el trànsit era més intens.
L'Havana està plena d'edificis històrics. Conserva una Plaza de Armas on es feia el mercat i les parades militars i tres castells (Real Fuerza, El Morro i San Salvador de la Punta), també del segle XVI, fets per defensar-se dels atacs pirates i dels anglesos.
Del segle XVII té una estàtua de bronze, la Giraldilla, que és el símbol de la ciutat i de la marca de rom Havana Club; algunes cases; el convent de Santa Clara, i l'ermita del San Cristo del Buen Viaje. Del XVIII es pot veure la residència dels governadors espanyols de l'illa, el palau dels marquesos d'Aguas Claras o la catedral. Del XIX hi ha edificis com la seu de l'empresa Bacardí, fundada el 1862 pel català Facund Bacardí i Massó, i de principis del XX crida l'atenció el Capitoli, testimoni de les excel·lents relacions amb els Estats Units poc després de la independència de Cuba.
De l'escassa producció d'edificis o monuments remarcables construïts per la revolució castrista, es pot fer esment del Memorial Granma, una estructura de vidre que guarda els vehicles del dictador Batista o el iot que, el 1956, va traslladar Fidel fins a l'illa.
Violència i negocis
San Cristóbal de la Habana, com llavors era coneguda la ciutat, era una peça clau per a l'Espanya colonial. Des del seu port es controlaven els interessos de la metròpoli a Amèrica i fins ben avançat el segle XIX la ciutat era més gran que Nova York. Després de la breu ocupació britànica de mitjans del segle XVIII, es va convertir en una capital econòmica que atreia aventurers i homes de negocis de mig món.
Hugh Thomas, a Historia contemporánea de Cuba , escriu: "[La ciutat] era una barreja de violència i color. Els aristòcrates intentaven tenir un carruatge més luxós que els altres, i les joieries de l'Havana fins i tot eren famoses a Nord-amèrica. [...] El corresponsal de The Times deia que mai havia vist, ni a París, tants cafès i tan sumptuosos, sempre plens de gent. Es bevien immenses quantitats de vi català".
Bona part de les grans fortunes del país es van fer gràcies al tràfic de mà d'obra esclava que treballava a les extenses plantacions de sucre. La majoria d'homes i dones arrencats a la força de l'Àfrica eren desembarcats a l'Havana; només entre el 1823 i el 1865 hi van arribar 400.000 negres. La possessió d'esclaus estava més o menys acceptada socialment. Es considerava que no es tenien per gust, sinó perquè era l'única manera de fer rendibles els camps. Tot i això, els viatgers que van conèixer aquella forma d'explotació consideraven que, almenys en l'aspecte material, els esclaus de Cuba vivien millor que els obrers de les primeres indústries angleses.
Vida al ralentí
L'Havana actual té poc a veure amb el que va ser. És més assossegada i silenciosa, menys dinàmica però igualment atractiva. Encara que sigui al ralentí i amb talls de subministrament elèctric, la ciutat funciona. La gent va a treballar, però ho fa tard. Els autobusos circulen, però mai saps quan passaran. Als carrers hi ha llum, tot i que molts fanals estan apagats. Una cosa no ha canviat: cada dia a les nou del vespre tots els turistes estan convocats a la canonada que, des de fa quatre segles, es dispara des del castell de San Carlos de la Cabaña, que recorda l'hora en què es tancaven les portes de la ciutat.
A cinc quilòmetres d'Habana Vieja, seguint el Malecón, està El Vedado, un barri benestant construït a l'estil nord-americà. Els carrers tenen números en lloc de noms i els sumptuosos habitatges conserven uns luxes que fan caure d'esquena. Passejant pels seus carrers és fàcil que un veí et convidi a casa seva, un pis amb sis habitacions, cadascuna d'elles amb un quarto per canviar-se on, fàcilment, hi cabrien un llit de matrimoni i un parell d'armaris. O que t'ensenyi el Lincoln Continental que guarda al garatge de casa, un impressionant cotxe que va pertànyer a la dona de Batista.
L'Havana és una ciutat per passejar-hi sense rumb fix, aturant-se en llocs de visita obligada com la Bodeguita del Medio, on pots prendre un mojito o recrear la visita d'il·lustres com Hemingway, Errol Flynn o Pablo Neruda. És també la manera de descobrir joies modernistes amagades, locals on es practica la santeria, veure una baralla de galls en un antre o deixar-se portar pels ritmes frenètics de músics desconeguts en qualsevol racó d'Habana Vieja (per cert, als cubans parleu-los de son ; la salsa és per menjar).
Parlant de menjar: per sopar, res com un paladar , un restaurant privat, de preus i qualitat desconeguts fins que t'has assegut a taula. Com a fi de festa, un dels espectacles de cabaret que ofereixen el mític Tropicana o el Parisién, amb dotzenes de noies ballant sobre l'escenari vestides amb quatre plomes. Per sentir-se transportat a l'època d'Al Capone i les grans bandes de música.

dilluns, 13 de maig del 2013

L'avi de tots els xiringuitos

Publicat al diari Ara el 12 de maig del 2013

Xiringuito de la Barceloneta, el 1988 (Sergio Láinz)
El local de platjamés antic que es coneix amb aquest nom tan popular celebra enguany el seu centenari. El mot derivaria dels cafès que es preparaven amb una mitja els treballadors de les plantacions de sucre de l'Amèrica Central i el Carib, i el van portar a Catalunya els mariners tornats d'ultramar

Fins a cert punt té la seva lògica: el primer local de platja conegut com a xiringuito es va muntar en una de les localitats pioneres en el turisme a Catalunya: Sitges. Encara existeix, es diu Chiringuito i aquest any arriba al centenari.
El local és en una de les zones més transitades del passeig de la Ribera de Sitges, a quatre passos mal comptats del centre. La seva oferta es diferencia poc de la que proposen tots els xiringuitos que a l'estiu proliferen a les nostres costes: terrasses amb taules d'alumini plenes de gent, para-sols, refrescos i tapes diverses a uns preus que, segons les opinions que molts clients han deixat a internet, resulten abusius.
El seu aspecte, però, s'allunya de l'habitual. Una estructura amb coberta a dues aigües pintada amb els colors blau i blanc i amb l'aparença de ser força antiga. "Des de 1913", es llegeix damunt la porta principal. El Chiringuito traspua història. Una història tan curiosa com l'origen del seu nom.
Els bars de platja van aparèixer al segle XIX gràcies a la moda dels banys de mar que va popularitzar el moviment higienista. Eren coneguts com a berenadors i s'ubicaven al costat de les casetes per canviar-se que, de manera inevitable, es van muntar a les primeres platges freqüentades per famílies benestants que fugien de la ciutat a la recerca de natura i salut.
El xiringuito primigeni es devia diferenciar poc dels berenadors de S'Agaró o la Barceloneta. Excepte per la clientela. A principis del segle XX, la gent rica de Sitges que anava a la platja es reunia al Pavelló de Mar. El local que Joan Calafell va obrir el 1913 era freqüentat per classes populars, intel·lectuals i pescadors. I entre ells n'hi havia molts que havien tornat d'Amèrica sense haver fet les Amèriques. Privats dels recursos dels indians que s'havien enriquit, aquells llops de mar continuaven fent-se a la mar cada dia com segurament havien fet els seus avantpassats durant generacions.
L'experiència d'ultramar havia suposat canvis en les seves vides. Alguns de banals, com el de demanar un chiringo o chiringuito quan tenien ganes de prendre un cafè. Ho havien sentit molt, això delchiringo , durant la seva estada al Carib o a l'Amèrica Central. Per fer-se el cafè, els treballadors de les plantacions de sucre posaven cafè mòlt en una mitja i, prement amb una canya, en feien sortir un rajolí de líquid o chiringo . I així va ser com a còpia de sentir demanarchiringos cada dia, Joan Calafell va rebatejar després de la guerra el seu local com a Chiringuito, i es va convertir en el pare de tots els xiringuitos.
Buscant referències
Els descendents de Joan Calafell conserven com un petit tresor l'articleLos chiringuitos , que l'escriptor César González Ruano va publicar el 1949 a La Vanguardia." Hagamos cita de honor a aquel Chiringuito permanente y con mayúscula de Sitges que es algo así como el rey de los chiringuitos, como el gran chiringuito padre", va escriure durant la seva estada a Sitges.
Amb aquest article a la mà, l'any 1999 els propietaris del Chiringuito van consultar a la Real Academia Española si els constava l'existència d'algun altre xiringuito anterior al seu. L'acadèmic Gonzalo Lázaro Carreter, un vell amic de la casa, els va respondre que la referència escrita més antiga que tenien del mot en castellà es remuntava al 1943 i que no tenien constància de cap xiringuito més antic que el seu.
Una cerca a l'hemeroteca virtual de La Vanguardia revela referències més antigues. La primera es remunta al 1918. En l'edició del 8 de juliol apareix citada una Peña Chiringuito que, durant una cursa ciclista de 24 hores disputada al velòdrom de Sants, oferia un premi de deu pessetes al primer corredor que creués la línia d'arribada a una hora concreta, " que el Chispa se adjudica tras un soberbio codo a codo con Llorens ". És a dir, que xiringuito devia ser ja un terme d'ús més o menys corrent a Barcelona i en altres poblacions costaneres.
La paraula xiringuito es va anar popularitzant, associada a bar de mala reputació. I el cert és que el 1924 ja existia un local a Barcelona amb aquest nom. El 17 de juliol, La Vanguardia informava: " Matías Lara Larita y José Vilaseca Vila fueron a divertirse, y en el bar Chiringuito, Vilaseca sacó una pistola amenazando a Larita. Fueron conducidos al Juzgado de Guardia y puestos luego en libertad ".
En una notícia datada el març del 1925, el diari deixava constància d'un altre incident. José Brinquis era jutjat en consell de guerra per haver agredit un agent de l'autoritat. " Según el apuntamiento de la causa, el procesado el año pasado agredió a bastonazos, en el interior del bar Chiringuito, a un agente del cuerpo de vigilancia, causándole lesiones de pronóstico reservado ".
No hi ha dubte que el Chiringuito de Barcelona era un lloc conflictiu. Perquè també el març del 1925, la Prefectura de Policia de Barcelona era informada des de València de la detenció d'Amadeo Lastre Crespo,el Blanco , " presunto autor de la agresión a Antonio Martínez Caso, en el Chiringuito de esta capital ".
Xiringuito s'associava a baixos fons, com demostra la detenció, el 1926, de Joan Quebart Sampedor, un delinqüent conegut amb el sobrenom deXiringuito. I el 1928, el propietari del quiosc Petit Chiringuito buscava un empresari a qui traspassar el local que tenia al Portal de la Pau.
El 1949, els xiringuitos havien fet fortuna i fins i tot n'hi havia a Madrid. "Las piscinas, los restaurantes de las afueras, los 'chiringuitos' de la Castellana -este es el nombre familiar de los aristocráticos aguaduchos...".
Però és amb l'arribada del turisme massiu que els xiringuitos es van escampar pel litoral com una taca d'oli. L'any 1964, el mateix González Ruano es lamentava en to nostàlgic que alguna cosa havia canviat al de Sitges, on durant cinc anys havia escrit els seus articles. " Ya no vienen pescadores, ha desaparecido la gran estufa que había en el centro y han puesto una magnífica y horrible máquina de hacer ruido. Unos niños rubios y gordos, extranjeros, echan monedas a la máquina y con el estruendo de músicas sincopadas es difícil escribir".
S'encetava una nova època, potser no gaire romàntica però sí de gran èxit, que Georgie Dann va sublimar amb una de les seves enganxoses cançons de l'estiu. Acabava de néixer la cultura del xiringuito.

dimecres, 27 de febrer del 2013

Obrim les inscripcions per al curs de narrativa de viatges


Ja està oberta la matrícula per al curs online de narrativa de viatges, que impartiré en col·laboració amb Pas9.
Per a més informació, podeu escriure a pas9nou@gmail.com

FUNCIONAMENT DEL CURS 
El curs és cent per cent on line. Això significa que, visquis on visquis, podràs aprendre des de casa o des d’on tu vulguis, sense necessitat d’efectuar cap tipus de desplaçament.
Llegir, escriure, compartir, comentar: aprendre.
A diferència dels cursos presencials, aquest curs es basa en un treball individual de lectura i d’escriptura que després posarem en comú i comentarem entre tots. Això significa que no s’impartiran classes, enteses en el sentit del professor que dicta la lliçó i d’uns alumnes que prenen apunts.
Sí que hi haurà tutories personalitzades i un sistema de correcció dels treballs realitzats pels alumnes.
Guió. Abans de l’inici del curs, l’alumne haurà d’haver rebut el guió que conté la matèria a desenvolupar i les pràctiques a realitzar al llarg del curs.
Lectures. Durant el curs, els alumnes hauran de llegir tres llibres de viatges en els quals es basaran algunes de les pràctiques a realitzar.
Pràctiques. Són part fonamental del curs i estaran basades tant en les lectures com en els textos escrits pels alumnes.
Avaluació. Tots els textos escrits pels alumnes seran corregits i editats pel professor, que farà un comentari o una valoració general sobre el contingut, la forma d’elaborar-lo i, si s’escau, com es podria millorar. El curs no ofereix un sistema d’avaluació per part del professor.
El blog. El curs disposarà d’un blog on penjarem els treballs i que entre tots ens encarregarem d’alimentar.
Comunicació. Professor i alumne contactaran de forma individualitzada i per correu electrònic. Per a qüestions d’interès de tots els participants, crearem una llista de correu electrònic on figuraran tots els alumnes.
Tutories. Els dilluns a la tarda, de 16 h a 19 h, i via Skype, el professor atendrà les consultes i dubtes dels alumnes.
DATES: del 22 d’abril al 28 de juny  (10 setmanes)
PREU: 170 euros
Continguts:
Viatjar ha estat des de sempre una oportunitat per sortir de la rutina i del nostre entorn habitual. Viatjar ens serveix per somiar i per descobrir el món per nosaltres mateixos, sense necessitat d’intermediaris que ens expliquin com són les coses en realitat. Viatjar ens serveix per desmentir o confirmar tòpics i eliminar prejudicis. Ens permet veure les coses des de l’altra banda, veure i viure de primera mà com són la gent, els pobles, les ciutats i els paisatges d’altres països. Però també ens permet descobrir el que tenim al costat de casa. Perquè el viatge pot ser a destins paradisíacs llunyans i als llocs fantàstics que tenim més a la vora.
La narrativa de viatges és un gènere literari tan antic com la mateixa literatura. Ja els clàssics van tenir la necessitat o el desig de conèixer cultures diferents de la seva i d’explicar-ho després, un cop tornaven a casa. La Història d’Heròdot, la Geografiad’Estrabó o fins i tot l’Odissea d’Homer es poden llegir com a llibres de viatges malgrat ser també llibres d’història, de geografia o novel·les.
La lectura dels llibres que van escriure autors com Josep Conrad, Richard Burton, Flaubert, Hemingway, Ibn Battuta, Kipling, Marco Polo, Mark Twain, Alí Bey, Nicolas Bouvier, Bruce Chatwin, Kapuscinsk o Colin Thubron ens han permès viatjar pels cinc continents sense necessitat de fer les maletes.
A qui es dirigeix el curs?
El curs es dirigeix a tothom que tingui ganes d’escriure sobre els seus viatges i als nombrosos lectors del gènere:
–Pares o mares de família que volen explicar en el Facebook o en una llista tancada de mails com han passat l’últim cap de setmana fora de casa amb els nens.
–Grups d’amics que pretenen explicar en directe el viatge d’un mes al Marroc o a Tailàndia perquè les persones més properes estiguin al corrent de les seves peripècies.
–Parelles que obren un blog per explicar el seu viatge de noces.
–Persones que viuen en una ciutat o un país diferent dels seu habitual i han obert un blog per explicar-ho.
–Persones que després d’un viatge a un país determinat, van quedar tan impregnades d’aquella realitat que volen mantenir-hi el contacte i seguir aprenent a través d’un blog.
–Viatgers impenitents que volen explicar el seu viatge de la volta al món d’un o dos anys a mesura que van saltant de país en país.
–Els que volen escriure un llibre explicant el seu gran viatge.
–I, en general, a tothom que vulgui aprofundir en el gènere com a lector.
Què oferim
El curs ofereix les eines necessàries per iniciar-se o aprofundir en l’apassionant gènere de la narrativa de viatges. Parlarem d’alguns dels millors autors que ha donat i dels seus estils, de les diferents maneres de relatar un viatge, de trucs per captar l’atenció del lector i de totes les possibilitats que les noves tecnologies posen al nostre abast perquè, si ens decidim a posar per escrit experiències personals, els nostres textos tinguin la màxima difusió que sigui possible.
Abordarem quins són els ingredients que a la força ha de tenir un text sobre viatges i les virtuts que un autor hauria de tenir, reflexionarem sobre la millor manera d’afrontar el relat d’una experiència viscuda i sobre la importància de portar un bloc de notes on quedi constància de tot el que hem vist i hem viscut.
Tampoc no oblidarem que escrivim per a nosaltres mateixos però també per ser llegits, així que donarem consells perquè el text transmeti l’esperit dinàmic que tot viatge comporta i perquè les nostres descripcions i converses permetin al lector veure i sentir el que nosaltres hem vist i escoltat com si en fos el protagonista.
I, sobretot, parlarem molt de viatges i d’escriure, de com seguir el nostre camí sense renunciar mai a l’escriptura.
El curs ha de servir perquè tots els participants, després de l’última sessió, siguin millors lectors i estiguin més capacitats per escriure sobre els seus viatges.
Direcció
Gabriel Pernau és periodista des de fa prop de trenta anys i ha escrit una dotzena de llibres, tres dels quals sobre viatges: A la Xina amb bicicleta (en català a La Campana, 1997, en castellá a Ediciones B, 1998), Tot Cuba amb bicicleta (en català a La Campana, 1999; en castellà a Ediciones B, 2000) i Per terres d’Al·là (en català a Brau Edicions, 2006; en castellà al blog http://gabrielpernauperiodista.blogspot.com/). Ha publicat reportatges de viatges a les revistes Altaïr i Viajes National Geographic i al dominical del diari La Vanguardia.
Correu electrònic: gpernau@hotmail.com
Twitter: @GabrielPernau
Si voleu reservar plaça, ompliu trobareu el formulari aquí:
http://pas9nou.wordpress.com/tallers/narrativa-de-viatges-on-line/